Egy tanév Ausztriában Egy általános iskolai tanév Ausztriában, a harmadik nyelv elsajátítása Volksschule Mindig az idegen nyelvek, kultúrák rajongója voltam. Nemzetközi kapcsolatok szakon szereztem meg a diplomámat, mint nemzetközi kapcsolatok szakértő. Utána évekig külföldön, multinacionális cégeknél nemzetközi projekteken dolgoztam (Németország, Spanyolország).A gyermekvállalás inspirált arra, hogy mindezt az életszemléletet, nyitottságot, elfogadást gyermekemnek is átadjam, így születésétől kisfiamat, Petit kétnyelvűen neveltem. Gyermekem 5 éves korára az anyanyelvén kívül, folyékonyan beszélt angolul is. A korai idegennyelv elsajátítás, fejlesztés témaköre a hobbimmá vált és lehetőségem nyílt gyermekek angol oktatására, amely feladat mai napig rendkívül motivál.Nagyon vágytam rá, hogy gyermekem külföldi környezetben kezdhesse meg általános iskolai tanulmányait.Ennek számos oka van, családunk multikulturális szemlélete, a nyelvek fontossága, illetve a magyar oktatás jelenlegi helyzete.Az élet úgy hozta, hogy gyermekem Felső- Ausztriában kezdte az általános iskola első osztályát.Maximálisan bíztam Peti alkalmazkodó képességében, rugalmasságában, de ettől a kihívástól még én is tartottam valamelyest.Új környezet, új nyelv, új iskola. Iskola udvara veteményes kerttel Iskola udvara Volksschule 1. Klasse – Általános iskola 1.osztály Az első alkalommal egy végtelenül kedves, mosolygós tanítónéni és igazgatónő fogadott minket. Körbevezettek az iskolán, amit fantasztikus volt látni. Gyönyörű, modern iskola, a gyerekek igényének maximálisan kialakítva, tele vizuális oktató-szemléltető eszközökkel. Elmondták, hogy Peti osztálya 13 fős.Szeptemberben Petit nagy szeretettel fogadták, üdvözlő ajándékkal várta az osztály. Az első héten én is bent lehettem az iskolában (amolyan beszoktatás), annyi időt, amíg a gyermekem érzelmileg biztonságban nem érezte magát. Hamarább jelezte, mint gondoltam, hogy elmehetek, mert minden szuper. A nyelvi és kezdeti nehézségek ellenére minden nap vidáman, mosolyogva jött ki az iskolából. Osztrák oktatás, iskola, mindennapok: Az osztályterem az elsősöknek két helyiségből áll. Egy a tanulásra és ehhez a tanteremhez tartozik egy külön helyiség is, ami a játszószoba.Nagy terek jellemzik a tantermet, mert bizonyos órákon nem kell a padban ülni, a gyerekek ülhetnek a szőnyegen, puffokon, rengeteg a mozgásos és csoportfeladat. Osztályterem Osztályterem Puffok az osztályteremben Játszószoba a tanteremhez Minden gyereknek van egy kis névvel ellátott része a polcon, ahol megtalálhatóak a tanuláshoz szükséges dolgai. Névre szóló tárolók Nincs formális, ünneplőruhás évnyitó, évzáró. A füzeteket, könyveket környezetvédelmi okokból nem kell bekötni.A gyerekeknek nem kell tanszereket cipelniük, az iskolatáskájukban hordanak egy mappát, amiben hazahoznak 1-2 tankönyvet vagy fénymásolt lapot a házi feladat megírásához. (Lásd a videót az oldal alján.)Hétvégére ritkán kapnak leckét elsőben. A tanító hetente elküldi a szülőknek az információt, mit fognak tanulni az adott héten. (Wochenplan) Wochenplan Kiemelkedően fontos, hogy minden tantárgy oktatása gyakorlatias, nincs magolás, nincs felelés.Felelés olyan formában létezik, hogy az iskola fejlesztőpedagógusa adott időszakonként felméri a gyerekeket, hol tartanak olvasásból, de ilyenkor a gyerek és pedagógus kettesben vannak.Kimondottan jó hangulatú, vidám légkör uralkodik osztályon belül. A gyerekek nem élnek meg stresszt teljesítménykényszer vagy negatív minősítés miatt.Az egyik legfontosabb dolognak tartom, hogy nincs negatív értékelés, nincs negatív kommunikáció a gyerekek irányába. Bíztatásra, motivációra, elismerésre nagy hangsúlyt fordítanak. Ha egy gyermek valamiből gyengébb, akkor is pozitív kommunikáción keresztül bíztatják. Pl: Ezt még többet kell gyakorolnod. Nincs feketepont, nincs egyes stb. Készségtantárgyak: Ének: dalok tanulása mindig hangszerrel van kísérve, miközben táncolhatnak, tapsolnak.Technika, rajz: rengeteg a csoport és projectmunka, hogy megtanuljanak csoportban dolgozni, együttműködni. Sokat vannak friss levegőn, kertészkednek, a tornaóra is élményalapú.Nem a versenyeztetés a fő szemlélet, hanem az elfogadás, egymás segítése, és minden gyermek teljesítményének elismerése. A gyerekek már első osztályban megismerkednek játékosan az IT világával. Részt vesznek Lego robotika órán és digitális oktatás órán, ahol számukra motiváló feladatokat oldanak meg (pl. filmet készítenek) Gyerekek Legoznak az iskolában Digi Werkstatt Az oktatás nemcsak a tananyagra irányul, hanem a szociális kompetencia fejlesztésére Mindenki születésnapját megünneplik, virágot készítenek az öregotthon lakóinak, vakvezető kutyát visznek be, hogy a gyerekek megismerkedjenek az ilyen jellegű szituációkkal is. Pénteken a hét zárásaként mindig osztálybeszélgetés van, ahol átbeszélik a hét eseményeit, minden gyerek elmondja a héten mi volt jó és rossz számára, illetve a gyerekek megköszönik egymásnak azokat a dolgokat, amiért hálásak a társaiknak. Csoportmunka Terápiás kutya bemutató Az osztálykabalát, ami a tankönyveik főszereplője, minden pénteken sorsolással egyszer hazaviheti valaki. Tehát NEM a legjobb vagy legokosabb tanuló viheti csak haza jutalmul, hanem mindenkire sor kerül.A sok szorgalmi feladatért választhatnak kisebb ajándékok közül, pl.: vouchert 1 házi feladat kiváltásához. Sorsolás, ki viheti haza az osztály kabaláját Az iskolába csak egészséges tízórai vihető be. Tanító-szülő között közvetlen a kommunikáció. Bármelyik nap meg lehet keresni a tanítót személyesen kérdésekkel. Ez a fajta oktatás, szemlélet tökéletes átvezetés az óvoda és iskola között a gyerekek számára. Boldogok, jókedvűek, nem szoronganak, szeretnek iskolába járni. A harmadik nyelv (német) elsajátítása Egyértelműen érezhető volt, hogy 6 éves korban az idegen nyelv már nem csak elsajátítás, hanem tanulási folyamat is egyben.Nagy előny volt, hogy Peti angolul folyékonyan kommunikált és mindent értett, mert az első időszakban a tanítók angolul segítették őt.Az első három hónap nehéz volt kisfiamnak és nekünk, szülőknek is. Ekkor volt is bennünk kétség, hogy ebből mi fog kisülni, mert úgy éreztem „szétesik” a tudása angolból és magyarból is.A helyzetünket sokban segítette, hogy a gyerekek az osztrák iskolában játékosan, gyakorlatiasan tanulnak, így Petinek még volt kapacitása délutánonként tanulni.4 hónap elteltével következett egy áttörés, amikor azt vettem észre, hogy teljes természetességgel válaszol német társalgás során, bátran kommunikál különböző szituációkban és egyre több barátja lett.Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nyelvtanilag helyesen mondott mindent, hanem azt, hogy bátran meri használni a német nyelvet is, megérti az elhangzottakat és a korához illő témákban tud mindenre válaszolni.Csodálatos volt megtapasztalni ezt a folyamatot, hogy fél év után már beszéli a német nyelvet is.Külön siker, hogy 7 hónap után teljesítette a külföldi diákok szóbeli nyelvi tesztjét, az úgynevezett Mika D tesztet, és az osztály legjobb tanulói között van.Természetesen ez a folyamat gyermek és szülő számára is nagy munkával jár. Jobban oda kell figyelni az anyanyelvre. Napi rendszerességgel olvasunk magyar mesekönyveket. Követjük a magyar tananyagot, amelyből Péter vizsgát is tett/tesz. Viszont a befektetett energia meghozta gyümölcsét.Hálásak vagyunk, hogy az első iskolai évet Peti ebben az intézményben töltheti, illetve én is bővíthetem a tudásom, tapasztalatom a gyermekkori idegennyelv elsajátítás, fejlesztés, tanulás területén. Galéria Peti harmadik nyelv német Az iskola bemutatkozása